بررسی ساختار موسیقایی اجراهای زورخانهای شهر تهران
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده موسیقی
- نویسنده سبحان افسریان
- استاد راهنما شهرام توکلی محمدرضا آزاده فر آرمان نوروزی
- سال انتشار 1393
چکیده
مسئله ی اصلی این تحقیق، دست یابی به نمونه ای علمی و قابل استناد، دربررسی الگوهای ریتمیک و مدالیته ی دو ضرب «نوای پهلوانی» و«پای ورود» می باشد. روش این تحقیق به صورت ترکیبی از روش های کتابخانه ای، آرشیوی و میدانی بوده که در بخش کتابخانه ای، منابع مکتوب در زمینه ی موضوع مربوطه، مورد مطالعه و یادداشت برداری قرار گرفت و در بخش آرشیوی نمونه های ضبط شده ی صوتی از اجراهای زورخانه ای، جمع آوری و بررسی شد. در بخش میدانی، زورخانه ای در غرب تهران مورد بررسی موردی و ضبط اجرا قرار گرفت و ضبط دوم در منزل خود مرشد نیری انجام شد. در پایان نمونه های ضبط شده ی میدانی، با نمونه های کتابخانه ای و آرشیوی مورد مطالعه تطبیقی قرار گرفتند. تحقیق حاضر بیشتر به جنبه های علمی می پردازد تا جنبه های اجتماعی آن و مقایسه براساس بررسی تطبیقی مدها و ریتم نمونه ها می باشد. بر اساس نتایج حاصل، در ضرب «پای ورود» ساختار ریتمیک هرسه نمونه، دارای کسر میزان می باشند. هرسه اجرا، از تمپوی نزدیکی برخورداربوده (q =110-q =108 -q =107 ) و تفاوت اصلی آنها در همراهی یا عدم همراهی آواز، می باشد. از تفاوت های دیگر می توان به واریاسیون های ریتمیک در هر اجرا اشاره نمود که هر مرشد، واریاسیون مخصوص خود را اجرا می نماید. در ضرب «نوای پهلوانی» هر سه اجرا، به لحاظ تشابه های ریتمیک، کاملاً متفاوت می باشند. تمپو در هر سه مورد متفاوت بوده و از لحاظ مدالیته، دو مورد در مد همایون و یک مورد در مد ماهور قرار گرفته اند. کسرمیزان و خواندن شعر در وزن «حماسی»، از وجوه تشابه سه اجرا می باشد.
منابع مشابه
بررسی ساختار موسیقایی شعر سپید عربی
پیدایش شعر سپید در عصر حاضر نقطة عطفی در تاریخ زبان و ادبیات عربی بشمار می-رود. با تولد این پدیدة نوین شعری مفهوم کلی شعر و بهویژه موسیقی شعری دگرگون شد. بدینترتیب در راستای فرآیند مذکور ساختار موسیقایی شعر معاصر عربی از بافت سنتی و کهن خود خارج شد و معماری کاملاً متفاوتی پیدا کرد. معماری مذکور که در شکلگیری آن علاوه بر شاخصهای کمّی، شاخصهای کیفی نیز به کار گرفته شده بود، بیشتر در فضای درو...
متن کاملبررسی ساختار موسیقایی اشعار حافظ ابراهیم
حافظ ابراهیم، شاعر نئوکلاسیک مصری است که در دوران شعرسرایی خویش، توانست القابی همچون«شاعر النیل» و«شاعر الشعب» را از آن خود کند .از سوی دیگر، بدان جهت که شعر وی پر از طنین الفاظ و ضرب آهنگ واژگان است، او را «شاعر موسیقی» لقب دادهاند. در این مقاله سعی بر آن داشتهایم تا ساختار موسیقایی شعر این شاعر بزرگ را بررسی کرده ، با تحلیل موسیقی بیرونی و درونی اشعار وی و ارائۀ جلوههایی از آن، جایگاه...
متن کاملبررسی ساختار موسیقایی سورۀ مبارکۀ «العادیات»
قرآن کریم، یکی از زیباترین متون ادبی است که سبک ویژهای دارد و از واژهها و عبارتهای موزون و متوازنی تشکیل شده که از ورای آن، آهنگی دلنشین ساخته است. این آهنگ گاه شنیدنی است وگاه احساس پژواک و آوایی ناشنیدنی دارد که در نفس جریان مییابد و ازنظر تأثیر به آوای شنیدنی موسیقی شباهت دارد. در این مقاله، سعی شده است تا مهمترین عناصر خلق موسیقی شنیداری و غیرشنیداری بررسی شود. با بررسی ساختار موسیقای...
متن کاملبررسی ساختار موسیقایی اشعار حافظ ابراهیم
حافظ ابراهیم، شاعر نئوکلاسیک مصری است که در دوران شعرسرایی خویش، توانست القابی همچون«شاعر النیل» و«شاعر الشعب» را از آن خود کند .از سوی دیگر، بدان جهت که شعر وی پر از طنین الفاظ و ضرب آهنگ واژگان است، او را «شاعر موسیقی» لقب داده اند. در این مقاله سعی بر آن داشته ایم تا ساختار موسیقایی شعر این شاعر بزرگ را بررسی کرده ، با تحلیل موسیقی بیرونی و درونی اشعار وی و ارائۀ جلوه هایی از آن، جایگاه...
متن کاملبررسی تطبیقی ساختار موسیقایی شعر کودک عربی و فارسی
امروزه ادبیات و شعر کودک و جایگاه آن در مجموعه موضوعات ادبی، توجه بسیاری از ادیبان و اهل فن در این حوزه را به خود جلب نموده است. ایجاد لذت از نثر یا نظم، مقدمه ایجاد ارتباط شاعر یا نویسنده با کودک است. در این میان، شعر به دلیل ساختار موسیقایی و آهنگین بودن و ایجاد لذت شنیداری، برای کودکان دارای جذابیتی وافر است. شعر کودک با بهره مندی از زبان، ساختار، وزن و درون مایه از جایگاه ویژهای برخوردار ا...
متن کاملبررسی ساختار موسیقایی شعر سپید عربی
پیدایش شعر سپید در عصر حاضر نقطة عطفی در تاریخ زبان و ادبیات عربی بشمار می-رود. با تولد این پدیدة نوین شعری مفهوم کلی شعر و به ویژه موسیقی شعری دگرگون شد. بدین ترتیب در راستای فرآیند مذکور ساختار موسیقایی شعر معاصر عربی از بافت سنتی و کهن خود خارج شد و معماری کاملاً متفاوتی پیدا کرد. معماری مذکور که در شکل گیری آن علاوه بر شاخص های کمّی، شاخص های کیفی نیز به کار گرفته شده بود، بیشتر در فضای درونی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده موسیقی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023